← Tilbage til din meningskategori

Sådan opretter du balancerede og effektive rutinemæssige vedligeholdelsesplaner

Rutinemæssige vedligeholdelsesplaner

Som professionelle i at forvalte vitale processer, der bevarer forskellige brancher, kender vi allerede, at en proaktiv planlagt vedligeholdelsesplan er kritisk for succesen for disse industrier.

Afhængigt af størrelsen, omfanget og kompleksiteten af ​​de operationer, du overvåger, vil din overordnede vedligeholdelsesplan typisk være en kombination af rutinemæssig, prædiktiv og forebyggende vedligeholdelse. Måske endda run-to-failure eller korrigerende vedligeholdelse også. Men i forbindelse med denne diskussion vil jeg fokusere på rutinemæssig vedligeholdelse.

Denne type vedligeholdelse refererer til de grundlæggende, småopgaver, der udføres regelmæssigt for at opretholde den generelle vedligeholdelse af den enhed, du administrerer. Rutinemæssige vedligeholdelsesjob kan planlægges at ske dagligt, ugentligt, månedligt, to gange om året mv.

Fremgangsmåden for at oprette balancerede rutinemæssige vedligeholdelsesplaner

Ved at oprette din standard rutinemæssige vedligeholdelsesplan kan det ikke virke som en big deal. Men at skabe en, der er afbalanceret (og efterfølgende effektiv) kræver en omhyggelig, datacentrisk tilgang.

Hvis du ikke har en plan baseret på pålidelige data, skal du enten planlægge vedligeholdelseskontrol for ofte eller for langt imellem. I det første tilfælde vil du spilde din tekniker tid på unødvendigt arbejde, mens du i andet tilfælde skal håndtere unødvendige nedetider.

Og det er virkelig vigtigt at have en effektiv tidsplan, hvis du vil gennemføre en god forebyggende vedligeholdelsesplan.

Fra min erfaring er der mange trin, der kommer sammen for at skabe en god vedligeholdelsesplanlægning. Stigningen af ​​trin kan variere fra en organisation til den anden, men jeg foretrækker altid, at hele processen starter med en klar forståelse af dine vedligeholdelsesmål og de særlige strategier, du vil tage for at nå disse mål.

Derefter har du brug for din beholdning af inventar - et katalog over hvert enkelt udstyrstykke i systemet. Din beholdning skal være så forståelig som muligt og vil kræve fysisk inspektion og hyppige opdateringer, når nyt udstyr tilføjes eller fjernes fra din organisation.

Disse oplysninger vil efterhånden udgøre kernen i dine vedligeholdelsesoperationer. Baseret på dataene i din fortegnelse, kan du straks få en ide om tilstanden til hvert udstyr og de præstationsstandarder, du kan forvente baseret på alder og tilstand.

Derfra vil du gerne:

1. Fortsæt med at tildele forebyggende vedligeholdelsesopgaver med en vedligeholdelsesfrekvens for hvert aktiv (normalt baseret på producentens anbefalinger)

2. Bestem, hvem i dit vedligeholdelseshold administrerer hvad

Det er heller ikke en dårlig ide at dobbelttjekke, hvilken type videreuddannelse dit team vil have brug for, og hvilke værktøjer og ressourcer du har til din rådighed.

Når først alle ovenstående er sorteret, kan du derefter uploade oplysningerne i din valgte vedligeholdelsessoftware.

CMMS rolle i vedligeholdelsesplaner

Selvom jeg måske er lidt forudindtaget, mener jeg, at et moderne CMMS (edb-vedligeholdelsesstyringssystem) er integreret for succesen med enhver forebyggende vedligeholdelsesstrategi (som er baseret på rutinemæssige vedligeholdelsesplaner).

Jeg spekulerer undertiden, hvordan virksomheder i dag stadig forventer at drive deres drift problemfrit og omkostningseffektivt uden at udnytte avancerede vedligeholdelsesløsninger. Under alle omstændigheder afhænger alt af det software, du vælger, at alt, hvad der kræves for at starte processen, er at indtaste de data, du hidtil har samlet.

Der er mange forskellige grunde til at bruge en CMMS, men kun at se den fra planlægningsvinklen, operatører kan hurtigt oprette og planlægge PM'er, uploade billeder, noter, brugerhåndbøger og andre oplysninger om hvert aktiv i softwaren. Dette er en absolut tidsbesparende og er en uvurderlig kilde til data på et senere tidspunkt.

CMMS vil derefter generere planlagte arbejdsordrer med specifikke instruktioner til de rette medlemmer af dit vedligeholdelseshold. Da hver opgave er afsluttet, er det en mulighed for at indsamle relevante oplysninger (som et billede af aktivets aktuelle tilstand eller tid) og indlæse dem tilbage i softwaren til historiske rapporteringsformål. Denne proces kan alle gøres nemt af bekvemmeligheden af ​​en tekniker telefon eller tablet.

Når man ser på vedligeholdelseshistorik og andre rapporter, vil du hurtigt indse, at din startplan kunne forbedres. Så tilpass skemaet efter behov, og skyll derefter næste kvartal og gentag.

For eksempel forestil dig, at din virksomhed er en lille legetøjsindustri, der producerer 1,000-enheder om måneden. En pludselig stigning i efterspørgslen betyder, at du nu skal køre 2,000 legetøj hver måned. Denne tendens fortsætter i flere måneder, og mens du glæder dig over den ekstra vækst, er du ikke helt klar til at forpligte sig til at købe nyt udstyr, så du bare kører dit nuværende udstyr mere aggressivt.

Nu efter måneders produktion af 2,000-legetøj viser en måned feedback fra din CMMS, at sammenbruddet er steget, og revisionen af ​​dine vedligeholdelsesplaner viser, at hver gang smøringen PM forekommer, ser udstyret ikke godt ud. Baseret på disse oplysninger kan du øge din service og smøring af bevægelige dele fra hver 2-uge til hver 1-uge for at se, om det sænker de uventede sammenbrud.

I løbet af de næste par måneder kan du holde øje med udstyret via din CMMS. Du finder enten, at den øgede service løste problemet, eller du får de data, du skal argumentere for at købe nyt udstyr.

Almindelige grunde Vedligeholdelsesplaner undlader at være effektive og hvordan man løser dem

På trods af fordelene ved rutinemæssige vedligeholdelsesplaner rapporterer virksomheder stadig fejl i processen med at bruge dem, især når det kommer til udførelse. Jeg har set dette problem opstå igen og igen. Planen ser godt ud i teorien, men af ​​en eller anden grund bliver udførelsen noget, der ikke er et mareridt, og organisationen falder gradvist tilbage til reaktiv vedligeholdelse.

Så hvad forårsager disse problemer, og hvordan løser vi dem? Svarene er ikke fjernet og omfatter almindeligvis:

1. Dårlig Grundlæggende Og Roll-Out Strategi

Rushing for at oprette en ny vedligeholdelsesplan betyder oftere end ikke, at du vil opgive denne plan i den nærmeste fremtid. Inden du selv sidder ned for at oprette din nye vedligeholdelsesplan, har du overvejet parternes parathed til at tilpasse, den støtte, du har brug for uden for dit vedligeholdelseshold og andet fundament, der skal være på plads fra starten? Nogle vigtige punkter at begynde med er:

● Få dit vedligeholdelseshåndtag - Simpelthen at tale med dit team og få dem klar til ændringen går langt for at få deres buy-in og support. Med deres støtte vil det være drastisk lettere at gennemføre en ny vedligeholdelsesplan.

● Få overkøbsinvestering - Hvis din overordnede ledelse ikke er ligeglad med at forbedre den overordnede effektivitet af vedligeholdelsesafdelingen, ændres din vedligeholdelsesplan meget. Viser øverste ledelse mange fordele ved en brøndkørsel vedligeholdelsesafdeling ved hjælp af en CMMS vil gå langt i at få den støtte.

● Tag det et skridt ad gangen - Oftere end ikke, bider enkeltpersoner mere end de kan tygge. Start langsomt og få det gjort rigtigt første gang. Hvis du styrer hundredvis af aktiver, bryder du din udrulningsstrategi i trin. Få 10-aktiverne til at gå glat i afdeling A, og når du ser succes, flytter du til 10-aktiver i afdeling B.

● Forstå, at dette er et maraton, ikke en sprint. At skifte til vedligeholdelsesplaner er ikke noget, der sker natten over. Mens nogle implementeringer kan tage så lidt som et par uger, for virkelig at indse fordelene, forventer at bruge tid på at få vedligeholdelsesplanen bygget og optimeret den rigtige måde for din organisation.

2. Dårlig organisatoriske processer

Det er nemt at sætte skylden på vedligeholdelsesplanen selv eller softwaren kører den, men hvis du graver dybere, vil du opdage, at planen måske forsøger at løse et problem, som det simpelthen ikke kan klare.

Ja, en vedligeholdelsesplan er en stærk ressource og et uvurderligt styringsværktøj, men det er ikke en løsning på de underliggende problemer i dine processer. F.eks. Er dine teknikere tilstrækkeligt uddannet og bemyndiget til at håndtere de tildelte opgaver? Kan de objektivt afslutte alle deres opgaver inden for den givne tidsramme? Er dine vedligeholdelsesmetoder opdaterede og realistiske?

Hvis du besvarede nej til nogen af ​​eller alle disse spørgsmål, vil det ikke hjælpe dig med at implementere en plan. I stedet gør det lettere at lykkes ved:

● Sørg for, at opgaverne er tildelt teknikere med den rette erfaring og viden, og at du ombord og træner nye teknikere efter behov for din facilitet.

● Opdater dine vedligeholdelsespraksis for at indarbejde mere moderne ressourcer, f.eks. Tabletter med skybaseret software.

● Sørg for åben kommunikation mellem teknikere og leder, så du hurtigt kan rette op på planlægningsproblemer, når de kommer op.

3. Dårlig løbende ledelse

Hvis du er ny til at bruge vedligeholdelsesplaner, betyder det, at du har kørt dine operationer for det meste på reaktiv vedligeholdelse. Så hvordan har du til hensigt at håndtere de ændringer, der kommer fra overførsel fra reaktiv til rutinemæssig vedligeholdelse?

En af de hurtigste måder, som en vedligeholdelsesplan kan mislykkes, er at oprette den og sende den til vedligeholdelsesbesætningen til udførelse uden tilsyn. Ingen kamp overlever første kontakt med fjenden, og det er også her også. Din vedligeholdelsesplan skal vokse og tilpasse som den er implementeret, og det vil kræve tilsyn fra dig.

Gør ikke fejl, en rutinemæssig vedligeholdelsesplan eller andre former for planlagt vedligeholdelse kan medføre mange positive ændringer i din virksomhed og reducere omkostninger og nedetid betydeligt, men det er kun muligt, hvis du giver det nok tanken og har en god plan på plads, så implementeringen er vellykket.

Bryan Christiansen

http://www.limblecmms.com

Bryan Christiansen er grundlægger og CEO hos Limble CMMS. Limble er en mobil første, moderne og nem at bruge CMMS software. Vi hjælper med at tage stress og kaos ud af vedligeholdelse ved at hjælpe ledere med at organisere

Læs fuld bio

Relaterede nyheder

Giv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.

Gå ikke glip af et enkelt synspunkt!

Process Industry Update Enewsletter

- Tilmeld dig vores ugentlige nyhedsbrev og hold dig opdateret med de seneste nyheder og begivenheder, produkter, tekniske artikler og synspunkter

Send mig gode ting

Tilføj dit synspunkt

Bliv en tanke leder

- Forbedre din troværdighed, øge mærke anerkendelse og øge dit omdømme som en vigtig influencer i branchen

Find ud af mere

wolfson korte kurser 2019