Er dine Motorer så effektiv som de burde være?

Rundt om i verden, er lovgivningen vedrørende elektrisk motor effektivitet stramning i et forsøg på at reducere kulstofemissioner og skader på miljøet. Imidlertid er langt mindre opmærksomhed på nogle af de praktiske. Her, Lucie Hodkova af exico ser på, hvordan man bedst til at bestemme effektiviteten af ​​en installeret motor.

Exico Lucie HodkovaMotorer er de største forbrugere af elektricitet i verden, med omkring 70% af al magt genereres bliver brugt af dem. Siden Rio-topmødet en generation siden, har der været en løbende indsats for at forbedre motorens effektivitet, med meget indsats bliver lagt i udarbejdelsen effektivitetsstandarder og nye testmetoder for nyproducerede motorer, der får gradvist strammere i løbet af årene.

Men denne tilgang misser punkt, at der er et stort antal motorer, der allerede er i brug rundt om i verden, og deres effektivitet ikke kommer under noget lignende så meget kontrol. Så kan en gennemgang af motorerne på din arbejdsplads vel føre til identifikation af væsentlige forbedringer af din energieffektivitet, carbon footprint og - måske vigtigst - at spare på din forsyningsselskaber regningen.

Hvis du bruger værktøjsmaskiner, automatiserede produktionssystemer, transportbånd, eller andre "tekniske" udstyr, hver af disse er tilbøjelige til at bruge en række motorer. Hvis du har airconditionerede kontorer, vil der være motorer, som driver pumper og ventilatorer. Medicinsk udstyr, skærme, test stande, elevatorer, rulletrapper, extractor fans i køkkener og laboratorier er alle motordrevet og typisk deres effektivitet kan aldrig er blevet kontrolleret!

Alle motorer skal have deres effektivitet kontrolleres og det kan være bedst at starte med disse motorer, der bruges en masse; hvis en motor kører konstant eller i lange perioder, vil enhver ineffektivitet have en blanding effekt over tid. Andre motorer, der ville være værd at undersøge tidligt omfatter dem, der er mere end 7-10 år, der er blevet repareret eller spolet tilbage, der oprindeligt blev installeret til ét formål, men er siden blevet skiftet til en anden pligt, eller dem, der synes at være overdimensioneret for deres rolle.

I det væsentlige, en motor effektivitet er forholdet mellem den elektriske strøm input til motoren og den mekaniske effekt det output. Begge typer af magt måles i kilowatt eller hestekræfter, så er direkte sammenlignelige. Det energirelaterede produkter (ERP) Direktiv dog ændret testmetode, hvordan effektiviteten er blevet beregnet. Det betyder, at IE effektivitet til et bestemt motor kan erklæres lavere end det var under EFF virkningsgrad ordningen.

Alle motorer har en nominel belastning, men de fleste er udformet således, at de løber over en række belastninger. Typisk vil belastningen være 50% til 110% nominel belastning og generelt, motorer er på deres mest effektive til 70% til 80% belastning. Drop-off i effektivitet kan være meget betydelige uden for dette lille optimale vindue, især i de mindre motorer.

Heldigvis er der flere hurtige og nemme måder at kontrollere, at en motor optimalt er indlæst.

Det enkleste er sandsynligvis at føle temperaturen (pas på, det kan være meget varmt). Hvis det er usædvanligt varmt, er det nok overbelastet.

Det næste skridt er at kontrollere navneskilt værdier på motoren og sammenligne disse med den beregnede belastning. Dette vil kræve en lidt teknisk viden og nogle fortolkning. Det er vigtigt at bemærke, at de angivne værdier for motoren kun er sandt motorens nominelle spænding, så forsyningsspændingen skal kontrolleres også. Endvidere kan den samlede belastning på motoren være summen af ​​flere separate last inklusive den drevne belastning og mekaniske tab i transmissionssystemet.

På dette tidspunkt kan det være nødvendigt at blive betragtet effektfaktor. Power faktor er forholdet mellem teoretisk eller beregnede effekt, der leveres og den faktiske effekt, der leveres til motoren. Igen ved hjælp af et multimeter, kan måles magten i elnettet nær motoren. Hvis en effektfaktor korrektion enhed er til stede, vil de teoretiske og faktiske værdier være meget ens giver en lille effektfaktor forhold. Større effektfaktor nøgletal skal integreres i de relevante beregninger.

Det næste skridt er at beregne effekt. En simpel praktisk metode til at gøre dette på er at sammenligne de tilladte og faktiske omdrejningstal for motoren. Den nominelle hastighed er beregnet ud fra den teoretiske hastighed på en motor og er relateret til frekvensen af ​​udbuddet og antallet af poler i motoren. Den faktiske hastighed kan måles ved hjælp af en omdrejningstæller, strobe lys, beregnet ud fra produktionen satser mv

Exico Pumpe

Der er andre metoder til beregning af motorens virkningsgrad; Disse kan omfatte særlige indretninger, computermodeller eller komplekse analytiske processer. I praksis kan det bedste svar være at bringe i en ekspert, som sandsynligvis vil være i stand til at kontrollere ti motorer i den tid det ville tage dig at gøre en!

Der er ikke noget absolut svar på spørgsmålet "Hvad er acceptabel effektivitet for en installeret motor?" I hvert tilfælde skal du sammenligne den aktuelle effektivitet med den potentielle forbedrede effektivitet og udarbejde energi- / omkostningsimplikationerne over arbejdscyklussen og det resterende levetid for den installerede motor.

Når du har bestemt effektiviteten af ​​hver motor du nødt til at beslutte, om at acceptere det, genopbygge det, eller udskifte den. Som en generel regel, mindre motorer er bedre erstattet end repareret; det er en billigere løsning, og automatisk sørger for, at de seneste standarder effektivitet bliver opfyldt. Med større motorer, reparation / udskiftning beslutning er sværere og unik for hver enkelt situation.

Men kan vi definere en regel-of-thumb strategi i retning af:

  • Motorer, der er betydeligt overdimensioneret eller ineffektiv skal udskiftes med korrekt størrelse dem, der opfylder de nuværende effektivitetsstandarder temmelig presserende.
  • Motorer, der er moderat overdimensioneret eller noget ineffektive skal udskiftes, når det er relevant.
  • Motorer, der er korrekt dimensioneret, men ældre skal erstattes med moderne højeffektive enheder, når det er relevant.
  • Nogle gange vil montere en variabel hastighed drev til en eksisterende motor betale betydelige effektiviseringer udbytte.
  • Tjek pligt cyklus af hver motor: hvis der er en masse tomgang tid, overveje PLC-styring til at slukke for det i stedet.
  • Nogle motorer er bevidst overdimensioneret så de har lidt ekstra strøm i reserve til at overvinde stiction, blokeringer, glasur, etc. En korrekt størrelse motor og variabel hastighed drev vil give den samme effekt langt mere effektivt.
  • Og endelig, at udvikle en motor forvaltningsstrategi kan bedst gøres ved hjælp af din ekspert.

Process Industry Informer

Giv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.