← Tilbage til Energy & Power Management kategori

Hvad er grønt brint og hvordan kan det bruges?

â € <I øjeblikket bruges brint primært som råmateriale i industrien, men er i stigende grad i fokus som et medium til opbevaring af energi og som brændstof i transportsektoren. Matt Doyle, kommerciel direktør for Jarrow-baserede Wescott Industrial Services, offshore vindmøllepark-specialister, forklarer nøjagtigt, hvad Green Hydrogen er, og hvordan vi sandsynligvis vil høre meget mere om det i fremtiden.

â € <Af Matt Doyle, kommerciel direktør for Wescott Industrial Services

Hydrogen, uden at gå for meget ind i lektionen Kemi, bruges i vid udstrækning i den petrokemiske industri, især til produktion af ammoniak til gødning og methanol til plast- og farmaceutisk industri.

Det bruges også til at fjerne svovl fra brændstoffer, som en svejsegas og som raketbrændstof for blot at nævne nogle få anvendelser, men den spændende nye teknologi bruger Hydrogen som et rent brændstof til transport, og udsender kun vand som et biprodukt. Hvis denne teknologi udvikler sig, som mange ser ud til at føle, vil den, vil efterspørgslen stige enormt, især for brint produceret af grøn teknologi.

I det væsentlige er der tre måder at fremstille brint på. Langt størstedelen af ​​kommercielt brintstof i bulk er i øjeblikket 'blåt' brint, produceret ved at blande damp (vanddamp) med naturgas, som reagerer med metan og nedbryder gassen til kulilte og brint.

Et alternativt middel er 'brunt' Brint produceret ved forgasning af kul - kul blandes med ilt under høje tryk og temperaturer for igen at producere kulilte og brint.

Det tredje middel er 'grønt' brint, hvorved brint produceres ved at lede en elektrisk strøm gennem vand ved hjælp af en elektrolysator, der er drevet af vedvarende energi. Mens teknologien længe har eksisteret, afhænger processens levedygtighed af efterspørgslen efter brint som brændstof og prisen på elektricitet til produktion.

Green Hydrogen: Elektrisk dobbeltdækker copyright copyright til London

Angiv især væksten i offshore vindmølleparker, og det deraf følgende prisfald på den elektricitet, de producerer. Når det stigende krav til energilagringsteknologi for at drage fordel af elektricitet, der produceres ved tidspunkter med lav efterspørgsel, også indregnes, bliver produktionen af ​​'grønt brint' levedygtigt og mere og mere populært, da miljøpresset for lavt kulstof- og energieffektivitet øges hos elselskaber.

Det er helt sikkert tidlige dage med meget få storskala PEM (Proton Exchange Membrane) elektrolysatorer, der faktisk er i produktion endnu, men tegnene er alle positive for den nye teknologi, uanset om det resulterende brint bruges i den kemiske sektor eller som brændstof.

Japan planlægger for eksempel at have 5.3m husholdning ved hjælp af brintbaseret brændselscelle-mikrokraftvarmesystem (Combined Heat & Power) af 2030.

Australien, der er blevet verdensledende inden for produktion af 'brint brint' gennem sine enorme reserver af 'brunt' kul, især i Latrobe Valley øst for Melbourne i Victoria, investerer også i produktion af grøn brint med den første eksport af grønt brint, om end en lille prøvemængde, der går til den japanske energigigant, JXTG, i marts i år for at bevise, at teknologien var mulig.

Queensland University of Technology (QUT) brugte solenergi til at omdanne Toluen til et stof kaldet methyl cyclohexan (MCH) ved hjælp af JXTGs proces drevet af QUTs solarrays - Toluen bruges på grund af at være en flydende brint energibærer med fordelen ved højt brint kapacitet ved omgivelsestemperatur. MCH ligner og føles som olie, hvilket betyder, at den kan sendes ved hjælp af konventionelle vejtankskibe, rørledninger og supertankskibe.

Når den var sendt til Japan, blev MCH'en omdannet til toluen, og brintet blev ekstraheret til anvendelse i en passende brændselscelle eller bærer. Toluen er derefter tilgængelig til genanvendelse i transportcyklussen.

I 2017 tildelte EU H2FUTURE-konsortiet kontrakten til opførelse af et af verdens største PEM-elektrolyseanlæg i Linz i Østrig, drevet af hydroelektrisk grøn energi. Byggeriet er nu afsluttet, og anlægget er nu under test og producerer brint primært til brug i stålindustrien.

CGI fra Green Hydrogen sland (medier) - foto med tilladelse fra TenneT

I maj i år afslørede de spanske Baleariske Øer Power to Green Hydrogen Mallorca-projektet, der er fremmet af den regionale regering og fire private virksomheder. Projektet involverer det, der er blevet beskrevet som det største vedvarende brintanlæg i Europa beregnet til transport af brændstof som et af otte regenereringsprojekter i Lloseta-området på øen Mallorca.

Indstillet til at være operationelt i 2021, vil det grønne brint-produktionsanlæg - drevet af solenergi - levere 10 MW værdi af ikke-forurenende energi til bæredygtig mobilitetskøretøjer, hoteller i bugterne Alcúdia og Pollença og til industribygningen Inca. Den nye facilitet vil levere bæredygtigt brændstof til offentlig og privat transport i form af busser med offentlig transport og privatejede flåder som leje og høflighedsbiler.

Tættere på hjemmet har 'Building Innovative Green Hydrogen systems in a Isolated Territory' (BIG HIT) udført den første tankning af fem brintdrevne Renault Kangoo varevogne på Orkneyøerne med brint produceret via en 1MW PEM-elektrolysator med elektricitet fra vindmøllerne på de nærliggende øer Shapinsay og Erday. Skotland ser især meget på den nye teknologi som en del af deres elektricitets- og gasnetværksvision til 2039.

I London forventes 20 af verdens første brintdrevne dobbeltdækkerbusser på gaden tidligt næste år i et £ 12m-projekt, hvoraf £ 5m finansieres, ironisk set i betragtning af det nuværende kaos af Brexit, med europæisk finansiering .

Europæiske europæiske elselskaber som den tyske strømgigant, TenneT, undersøger nu seriøst den levedygtighed og den praktiske teknik, der kræves for at skabe kunstige øer ud for Nordsøkysten for at huse PEM'er ved hjælp af offshore vindmøllepark genereret elektricitet.

Dette kommer ikke kun rundt om kabeltrafiktab eller -fald, især højt i de pansrede kabler, der kræves på grund af den ekstra varme, der kommer fra den resterende strøm, og udgifterne til at overføre store mængder energi til kysten, men bruger også elektricitet produceret ved tider med lav efterspørgsel. Brintet og den syntetiske metan kan transporteres gennem det eksisterende fastlandsrørledningssystem.

En af de seneste udviklinger på dette felt er Norges "Deep Purple" -projekt, der tager konceptet elektricitet-til-gas et skridt videre ved at undersøge levedygtigheden af ​​løsninger, der gør det muligt at omdanne energien fra OWF til brint men opbevares på havbunden .

Dette ville muliggøre en stabil forsyning af vedvarende elektricitet til offshore olie- og gasplatforme (som i øjeblikket genererer deres egen elektricitet gennem kulstofemitterende gasturbiner) og brint til anden anvendelse. PEM'er og brintoplagringstanke ville faktisk blive integreret i turbineanlæggene i et scenario.

Hvor den nye teknologi vil gå til, er nogens gæt og afhænger af en blanding af økonomi og politik - hvad vil Green Hydrogen og de deraf følgende anvendelsesomkostninger, og hvor engagerede vil lokale og nationale regeringer blive til en grøn økonomi, men der er ingen tvivl om, at vil høre meget mere om Green Hydrogen i den nærmeste fremtid.

Process Industry Informer

Relaterede nyheder

Giv en kommentar

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.

Del via
Kopier link