← Tilbage til IT, Management Systems & Software kategori

Hvordan digitalisering er ved at skabe fremtidens fødevare- og drikkevareindustri

â € <Efter definition er fødevare- og drikkevareindustrien hurtig bevæger sig og ændrer sig altid; mælk slukker, brød bliver spist, og vi ønsker at spise flere salater om sommeren.

Af Filip Schiettecat - Senior Director Industry Management - Siemens PLM Software

Filip Schiettecat, Siemens PLM Software

Filip Schiettecat, Siemens PLM Software

Men kombinationen af ​​at ændre forbrugernes efterspørgsel, stigende regulering, komplekse forsyningskæder til global indkøb og distribution og konkurrence fra agile nye konkurrenter betyder, at fødevare- og drikkevarevirksomheder skal bevæge sig hurtigere end nogensinde før.

Og de skal gøre alt det, mens de stadig holder kvalitet højt og tiltrækkende for kunder, der ønsker produkter, der passer dem perfekt - hvad enten det betyder glutenfri, lavt sukker eller endda brugerdefinerede smag.

Markedsudsigelser siger, at der vil ske flere ændringer i forbrugeremballager i de næste fem år, end der har været i de sidste halvtreds.

Den eneste måde at holde op på er digitalisering, hvilket er din bedste mulighed for at reducere tid til marked, forbedre effektiviteten og gør dig klar til fremtiden for fremstillingen.

Det er meget almindeligt for fødevare- og drikkevarevirksomheder at være fragmenteret; Det er ikke kun forskellige afdelinger som produktudvikling og marketing, men forskellige produktlinjer kommer fra forskellige hold, der bare ikke er forbundet.

Hvis du laver både pasta og ost, kan de ende op i samme indkøbskurv og endda på den samme plade, men hvis der er dårlig kommunikation mellem holdene bag dem savner du muligheder for at spare tid og penge ved at dele information om leverandører og ingredienser, proces teknologier og shopper, der køber dem begge.

Selv inden for samme produktlinje betyder indtastning af de samme oplysninger om ingredienser igen og igen på forskellige stadier af processen, chancen for at lave en fejl hver gang disse oplysninger bliver optaget.

Ved hjælp af en digital tråd er det kun nødvendigt at indtaste oplysninger én gang og kan derefter genbruges på alle trin i processen: fra at oprette den første model af produktet, der gør det muligt at beregne sin ernæringsprofil ved at færdiggøre produktformel og opskrift i laboratoriet for at overvåge hele produktionskæden og spore disse ingredienser fra flere leverandører helt til din endelige kunde.

Denne form for sporbarhed er nøglen til at holde produkterne konsekvente og levere høj kvalitet, samt at kunne overholde reglerne og holde tilbagekaldelser så begrænsede og gennemsigtige som muligt. Hvis du styrer alt dette digitalt, sparer du også penge og tid.

Mad og drikke digitalisering


Drevet af mode, sociale medier, bredere interesse for forskellige køkkener og stigende bekymringer om sundhed og allergi, forbrugsvaner og smag ændrer sig hurtigere end nogensinde. Shoppere ønsker nye og interessante produkter; de ønsker høj kvalitet og lave priser på dagligvarer.

De ønsker detaljerede oplysninger om, hvad de køber, fra hvor og hvordan de blev dyrket til ernæringsmæssige og allergenoplysninger. De vil gerne vide, om en frugtdisplay er lavet med hele æbler, æblepuré eller frysetørret æblepulver. En dag kan en forbruger være på udkig efter produkter med alternativer til sukker; næste uge kan de være bekymrede for kunstige sødestoffer.

De ønsker flere valg af produkter, i lige præcis den rigtige pakningsstørrelse for dem. De ønsker endda brugerdefinerede produkter, hvad enten det er en ny smag af en gammel favorit, en lav kalorieindhold eller allergenfri indstilling eller personlig emballage. Blanding af forskellige læskedrikke smag i en telefon app, 3D trykte chokolade souvenirer fra din ferie eller en pakke af cookies med dit navn og design trykt på dem kan være nyheder i dag, men de er et tegn på tendensen til mere og mere differentiering .

Fremstilling bestemmer fremtiden, digitalisering er vejen til at klare

For at imødekomme disse markedskrav skal du udvikle flere produktvariationer, hvilket kan kræve forskellige produktionslinjer - ofte flere produkter og processer, end du kan oprette og teste med traditionelle metoder.

Igen er digitalisering vejen til at klare. Oprettelse af en digital tvilling til nye produkter og de processer, du vil bruge til at fremstille dem, giver dig mulighed for at designe og simulere produktydelse for at sikre, at alle nye variabler overholder reglerne for overholdelse og markedets behov, før du selv prototype det i laboratorie skalaen, så du kan skalere Administrer hurtigt test i produktionen for at sikre, at din produktion svarer til det, der blev designet, og spore hvilke ingredienser fra hvilken kilde, hvilket produkt der afsendes til hvilke kunder. En digital tvilling kan reducere, hvor lang tid det tager at få et nyt produkt på markedet med op til halvdelen.

Samtidig er prisen på råvarer steget, ligesom antallet af regionale og globale regler. EU foreslår for eksempel for øjeblikket regler for at øge gennemsigtigheden af ​​forbrugere for ingredienser som enzymer og aromastoffer, GMO'er, tilsætningsstoffer til fødevarer og foderstoffer, røgaromaer og endda fødevarekontaktmaterialer samt nedbrydning af virksomheder, der bruger samme reklame for produkter lavet med forskellige ingredienser i forskellige lande.

Fødevare- og drikkevarevirksomheder skal spore og mærke ingredienser til et stadigt voksende udvalg af produkter og opskrifter, der kommer fra forskellige leverandører og fragt til forskellige markeder over hele verden gennem flere forsynings- og distributionskæder. Papirbaserede processer kan ikke klare skalaen og kompleksiteten. Jo større din produktportefølje er, jo mere varians, volumen, kompleksitet eller forskellige landregler, du behandler, desto mere digitalisering kan hjælpe. Det er også et vigtigt første skridt for at forberede sig på fremtiden.

Dairy Digital Factory, Food &amp; Beverage Digitalisation

Fremtiden er digital mad: ikke madpiller af science fiction men vin, øl, ost, kød og grøntsager, der er blevet sporet fra marken og gården til fabrikken for ensartet kvalitet.

Ved hjælp af sensorer og automatisering til at håndtere den mælk, der kommer i et mejeri, og gærningen af ​​osten, er den vant til at reducere produktionstiden halvt og reducere energikosterne uden at gå på kompromis med kvaliteten.

Digitaliserende kældre og fermentationstanker giver bryggerierne bedre kontrol over temperaturer samt fortæller dem, når de kan dekantere et parti øl og rense tankeene, givet dem mere tid til at eksperimentere med ølopskrifter og lade dem brygge flere ølarter uden at skulle købe mere udstyr. Optagelse af pesticidniveauerne i vingården og udsendelse af advarsler, hvis temperaturen i en fermenterende tønde vin er for høj eller for lav, holder omkostningerne nede og kvaliteten af ​​den endelige flaske vin op.

Denne form for sofistikeret overvågning og automatisering kan være undtagelsen snarere end normen i dag, men kan du regne med at din konkurrence ikke gør disse investeringer? For at drage fordel af denne form for fleksibilitet, ensartet kvalitet og reducerede omkostninger til dine egne processer og for at få din andel af markedsmuligheder, som 3 milliarder nye kunder vil generere ved 2020, er det på tide at begynde at implementere din digitaliseringsstrategi nu.

Process Industry Informer

Relaterede nyheder

Giv en kommentar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.