← Tilbage til Process Measurement & Instrumentation kategori

VEGA niveau radarer bidrage til at skabe kr 12M besparelser på TATA

Slev med Argon blande lanseEfter en pause i efterspørgslen under den globale afmatning, er Tata Steel i Scunthorpe kører på fuld kapacitet igen producere stål plader, billets, strukturelle sektioner, jernbane-og valsetråd til det britiske marked og verdensmarkedet. Som en virksomhed i spidsen for britiske produktion, er fokus altid er på effektivitetsgevinster på planten, med fokus på procesforbedring strategier i alle områder af produktionen.

Når jernet er fremstillet i blastovnen, transporteres det i et skinnemonteret "torpedo" -fartøj til Basic Oxygen Steelmaking (BOS) anlægget til konvertering til stål. Når den kommer til BOS-anlægget, bliver den udladet til store 300 ton-kapsler, der bruges til både opladning af omformerne og modtagelse af det færdige stål, når processen er færdig. Niveauet i en stålhældningsskive kaldes 'fribord' (fribord er et nautisk udtryk: niveauet mellem havet og friborddækket på et skib) i et stålværk er dette forskellen mellem toppen kanten af ​​ladle og overfladen af ​​smeltet metal niveau indeni. Denne vigtige parameter i stålværker er meget vanskelig at bestemme præcist og repeterbart, især når stålet bliver "tappet" fra konverteren. Når den er fyldt, blandes den ofte også med en argonlance for at forhindre lagdeling og homogenisering af tilsætningsstoffer. Hvis stålniveauet er for højt, kan turbulensen forårsage farlige udslip. Imidlertid sikres kapaciteten af ​​gitterene også maksimalt, for hver fyldning spiller en vigtig rolle i effektiviteten på anlægget, hvor nogle få centimeter repræsenterer tons stål. Så der er udfordringer, selv for de mest erfarne operatører, med de meget høje udstrålede temperaturer, blænding, smeltet stål og gnister under en tapping. Operatørerne er dygtige og omhyggelige, de vælger normalt et punkt på ladlen og ser det omhyggeligt, da det smeltede stål fylder til det krævede 'fribord'. Men alle øjne og gitter varierer lidt, så det kan være udfordrende at få et præcist, sikkert niveau af smeltet stål, og niveauerne er altid korrekt fejl på den sikre, lave side. Så hvis fribordmålingen kunne forstærkes for at være mere pålidelig og konsistent, så er potentialet for effektivitet enorm, med den øgede produktivitet og sikrere håndtering af produktet over tusindvis af fyldninger om året.

TATA henvendte sig til ikke-kontakt VEGAPULS radarer for at hjælpe med denne applikation. VEGA har lang erfaring med at anvende succesfulde niveaumålinger på tværs af stålindustrien globalt, herunder blastovnen byrde niveau, opbygning overvågning af gaskanal, Torpedo og Ladle niveau, samt bulk solids niveau måling af råvarer såsom malm, cola , kul og kalk i både bulk og dag bunkers. VEGAPULS radarer arbejder med lavmagasin mikrobølgeimpulser, der reflekteres fra overfladen for at måle niveauet; i dette tilfælde er det smeltede metal i gnisten også i stor grad upåvirket af temperatur, tryk, støv eller dampe. I fredstilfælde deltog VEGAs tekniske leder på stedet for at afprøve med et midlertidigt opsætningssystem. Resultaterne var meget opmuntrende, og som et resultat af den givne rapport bestilte Tata et permanent system. Til denne applikation leverede VEGA enheder udstyret med et udvidet, retvinklet bølgeledningsrør for at holde elektronikken væk fra det varme område, hvor antennen er monteret.
Cutaway billede af radar niveaumåler monteret over loftet af gantry over slev område og en visning af det smeltede stål i støbeskeen efter forarbejdning
(se billede) Et rensningssystem er også installeret, hvis der opstår støvopbygning i antennen over tid, det kan også bruges til afkøling på nogle applikationer. Hidtil har der ikke været behov for funktion på denne applikation. VEGAPULS radaren er monteret ca. 8m over lavpunktet, men kan stadig måle niveauet til en repeterbarhed af 2mm. Med en smal fokuseret stråle og fuldført signalbehandlingssoftware læser den niveauet i realtid, selv under påfyldning. Ved at muliggøre en sikrere og mere præcis målt udfyldning hver gang opnår Tata i gennemsnit kun 100mm ekstra niveau i hvert fartøj, det lyder ikke meget, men det svarer til en ekstra 10 ton pr. Ladle - denne forbedring på alle 3-overførsler stationer, vil bidrage til £ 12million a-års effektivitet på anlægget. Ud over at levere radarmålere har VEGA også leveret eftersalgsteknisk support, idriftsættelse og træning for teknikere på stedet, som er underlagt deres standard 3 års britiske garanti, selv i dette barske miljø.

VEGA Controls Ltd

VEGA fremstilling niveaumåling, niveaukontakt, interface, tæthed og proces pres instrumentering.

Signatur: Guld medlemskab

Relaterede nyheder

Efterlad et svar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.