← Tilbage til Sensors kategori

MOMENT af en motor REVOLUTION

Oxford YASA Motors "TorqSense

Oxford YASA Motors, et selskab oprettet til at kommercialisere den revolutionære YASA motor udviklet af Oxford University for Energi og Power Group, er at finde, at en TorqSense berøringsfri hastighed og drejningsmoment sensor fra Sensor Technology er en uvurderlig hjælp i forfinelse af sin verdens førende motor designs. Brugt i en prøvestand for at vurdere prototype motorer, sensoren giver præcis og pålidelig information i realtid på et let tilgængeligt format.

Oxford YASA Motors er engageret i udvikling og fremstilling af en ny type aksial flux motor, der er udstyret med Yokeless og segmenterede Armature (YASA) topologi. Sammenlignet med konventionelle aksial flux motorer, de nye YASA typer tilbyder en trin-ændring forbedring i momenttæthed, hvilket gør dem ideelle til applikationer såsom elbiler, hvor den højest mulige moment-til-vægt-forhold er et centralt krav.

Den YASA topologi er baseret på en serie af magnetisk adskilte segmenter, der danner statoren af ​​maskinen. Den markant ændring forbedring i det specifikke moment af motoren, som på omkring 20 Nm / kg er mindst det dobbelte af de bedste i øjeblikket tilgængelige alternativer, skyldes en kombination af patenterede forbedringer i magnetisme, køling og emballering af motoren.

En 500 Nm YASA motor der allerede er udviklet specielt til brug i el-og hybridbiler. Denne motor er kompakt - kun 340 mm i diameter og 70 mm bred - og er derfor i stand til at passe let i rummet, der normalt ville blive besat af den forreste eller bageste differentiale i typisk køretøj. Med YASA motorer, er der ikke behov forskellen.

Da disse motorer har en ydelse på 500 Nm per "slice", og en maksimal effekt på omkring 75 kW, to af dem giver tilstrækkelig strøm til de fleste køretøjer. Dette er blevet bekræftet i praksis ved Westfield iRacer, en banebrydende elektrisk racerbil udstyret med to YASA motorer, der accelererer fra 0 til 60 mph på mindre end fem sekunder, og er i stand til at nå en elektronisk begrænset tophastighed på 110 mph.

På trods af den imponerende ydeevne og alsidighed af sine eksisterende produkter, er Oxford YASA Motors forpligtet til løbende at forny og forbedre deres designs. Hertil kommer, at selskabet tilbyder en brugerdefineret design og fremstilling service til motorer, der passer til applikationer, der endnu ikke er omfattet af dens standard produktsortiment. Alt dette betyder, at det har en regelmæssig krav om at analysere resultaterne af prototyper motorer.

Et væsentligt element i dette arbejde er nøjagtig måling af moment og hastighed af motorerne under et omfattende testprogram. Testene indebærer ofte, at der kobles et par motorer bagfra, med en kørsel og den anden som bremse. Mens konventionelle drejningsmomentfølere baseret på belastningsmåler kunne have været anvendt i denne applikation, ville dette have unødigt kompliceret udformningen af ​​testriggen og desuden har sådanne sensorer et dårligt ry for nøjagtighed og pålidelighed.

Følgelig udvikling team på Oxford YASA Motors kiggede for et bedre alternativ, som den findes i form af TorqSense berøringsfrie trådløse drejningsmoment sensorer fra Sensor Technology. Baseret på overfladen akustisk bølge (SAW) teknologi, disse nye sensorer omfatter hovedsagelig to tynde metal elektroder, der tager form af sikringsanlæg fingre på en piezoelektrisk substrat. Når et radiofrekvenssignal af den korrekte frekvens anvendes til denne samling, akustiske overfladebølger er sat op, og det virker som et resonanskredsløb.

Hvis substratet er deformeret, ændrer imidlertid resonansfrekvensen af ​​samlingen. Dette betyder, at hvis den er fæstnet til for eksempel en motoraksel det kan anvendes til at måle deformation i at akslen drejningsmoment overføres af akslen ændringer. Med andre ord bliver samlingen en frekvensafhængig strain gauge, der måler drejningsmoment.

Da forsamlingen opererer på radiofrekvens det kræver ingen kablede forbindelser - signaler til og fra det kan nemt kobles trådløst. Som et resultat, kan Sensor Technologys innovative og patenterede TorqSense sensorer bruges på roterende aksler uden behov for de ubekvemme børster og slæberinge, der ofte kræves i traditionelle måling moment-systemer.

For Oxford YASA Motors ansøgning blev en type RWT321 sensor med integreret elektronik vælges. Ligesom alle TorqSense sensorer, det kombinerer høj nøjagtighed og opløsning med en stor overbelastning kapacitet og evne til at operere lige godt med uret og rotation mod uret. Ud over data drejningsmoment, sensoren indeholder også oplysninger om aksel hastighed, kraft og temperatur, med alle de data, der stilles til rådighed i realtid.

En yderligere fordel for Oxford YASA Motors er at RWT321 inkorporerer en CANopen interface. Dette er direkte kompatible med virksomhedens data indsamling og analyse systemer, og derfor gjorde sammenknytning sensoren meget ligetil.

Den TorqSense sensor viste sig let at installere og sætte op, og kan ses i drift i en video i den teknologi del af Oxford YASA Motors hjemmeside (www.oxfordyasamotors.com). Det er i regelmæssig brug som en hjælp til at vurdere motorisk præstation, og giver virksomheden den driftsikre og nøjagtige oplysninger er nødvendige for at sikre den fortsatte succes for sit udviklingsprogram i dette spændende nye område.

Sensor Technology Ltd

Relaterede nyheder

Efterlad et svar

Din e-mail adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.