← Tilbage til Sensors kategori

MOMENT af en motor REVOLUTION

Oxford YASA Motors "TorqSense

Oxford YASA Motors, der er oprettet for at reklamere for den revolutionerende YASA-motor, der er udviklet af Oxford University's Energy and Power Group, finder, at en TorqSense-kontakthastighed og momentføler fra Sensor Technology er en uvurderlig hjælp til forfining af verdens førende motor designs. Bruges i en test rig til at evaluere prototype motorer, giver sensoren nøjagtige og pålidelige realtidsoplysninger i et let tilgængeligt format.

Oxford YASA Motors beskæftiger sig med udvikling og fremstilling af en ny type aksial fluxmotor, der indeholder Yokeless and Segmented Armature (YASA) topologi. Sammenlignet med konventionelle aksiale fluxmotorer tilbyder de nye YASA-typer en trinvis ændring i momenttætheden, hvilket gør dem ideelle til applikationer som elektriske køretøjer, hvor det højest mulige drejningsmoment er et vigtigt krav.

YASA topologien er baseret på en række magnetisk adskilte segmenter, der danner maskinens stator. Stigningsforbedringen i motorens specifikke drejningsmoment, som ved omkring 20 Nm / kg er mindst dobbelt så meget som de bedste tilgængelige alternativer, skyldes en kombination af patenterede forbedringer i motorens magnetik, køling og emballering.

En 500 Nm YASA motor er allerede udviklet specielt til brug i elektriske og hybridbiler. Denne motor er kompakt - kun 340 mm i diameter og 70 mm bred - og er derfor i stand til at passe let inden for det rum, der normalt vil blive besat af for- eller bagdifferencen i typisk køretøj. Med YASA-motorerne er der ingen forskel.

Da disse motorer har en effekt på 500 Nm pr. "Skive" og en spidseffekt på omkring 75 kW, giver to af dem tilstrækkelig effekt til de fleste køretøjer. Dette er blevet verificeret i praksis af Westfield iRacer, en banebrydende elcervogn udstyret med to YASA-motorer, som accelererer fra 0 til 60 mph på mindre end fem sekunder og er i stand til at nå en elektronisk begrænset tophastighed på 110 mph.

Trods den imponerende ydeevne og alsidighed af sine eksisterende produkter, er Oxford YASA Motors forpligtet til løbende at raffinere og forbedre sine designs. Derudover tilbyder virksomheden en brugerdefineret design- og fremstillingsservice til motorer, der passer til applikationer, der endnu ikke er dækket af dets standard produktsortiment. Alt dette betyder, at det har en regelmæssig forpligtelse til at analysere effektiviteten af ​​prototypemotorer.

Et væsentligt element i dette arbejde er nøjagtig måling af moment og hastighed af motorerne under et omfattende testprogram. Testene indebærer ofte, at der kobles et par motorer bagfra, med en kørsel og den anden som bremse. Mens konventionelle drejningsmomentfølere baseret på belastningsmåler kunne have været anvendt i denne applikation, ville dette have unødigt kompliceret udformningen af ​​testriggen og desuden har sådanne sensorer et dårligt ry for nøjagtighed og pålidelighed.

Udviklingsholdet hos Oxford YASA Motors søgte derfor et bedre alternativ, som det fandt i form af TorqSense-kontaktløse trådløse sensorer fra Sensor Technology. Baseret på overflade akustisk bølge (SAW) teknologi omfatter disse nye sensorer i det væsentlige to tynde metalelektroder, der har form af sammenlåsende fingre på et piezoelektrisk substrat. Når et radiofrekvenssignal af den korrekte frekvens anvendes til denne samling, opstilles overflade akustiske bølger og fungerer som et resonanskredsløb.

Hvis substratet deformeres, ændres resonansfrekvensen af ​​aggregatet. Dette betyder, at hvis samlingen er fastgjort til for eksempel en motoraksel, kan den bruges til at måle deformationen i den aksel, når drejningsmomentet, der overføres af akslen, ændres. Med andre ord bliver samlingen en frekvensafhængig belastningsmåler, som måler drejningsmoment.

Da samlingen fungerer ved radiofrekvens, kræver det ingen ledningsforbindelser - signaler til og fra det kan let kobles trådløst. Som følge heraf kan Sensor Technology's innovative og patenterede TorqSense sensorer bruges på roterende aksler uden behov for de ubelejlige børster og slipringer, der ofte kræves i traditionelle drejningsmålesystemer.

Til Oxford YASA Motors ansøgningen blev en type RWT321 sensor med integreret elektronik valgt. Som alle TorqSense sensorer kombinerer dette høj nøjagtighed og opløsning med stor overbelastningskapacitet og evnen til at fungere lige godt med uret og mod uret. Ud over drejningsmomentdata giver sensoren også information om akselhastighed, effekt og temperatur, med alle de data, der stilles til rådighed i realtid.

En yderligere fordel for Oxford YASA Motors er, at RWT321 indeholder en CANopen-grænseflade. Dette er direkte kompatibelt med virksomhedens dataindsamlings- og analysesystemer og har derfor gjort grænsefladen for sensoren meget ligetil.

TorqSense-sensoren viste sig let at installere og konfigurere og kan ses i drift i en video i teknologisektionen på Oxford YASA Motors hjemmeside (www.oxfordyasamotors.com). Det er i regelmæssig brug som en hjælp til at evaluere motorens ydeevne og giver virksomheden de pålidelige og nøjagtige oplysninger, der er nødvendige for at sikre den fortsatte succes med udviklingsprogrammet på dette spændende nye felt.

Sensor Technology Ltd

Relaterede nyheder

Giv en kommentar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret *

Dette websted bruger Akismet til at reducere spam. Lær, hvordan dine kommentardata behandles.